WordPress thema

Het principe van WordPress thema’s

Het mooie van WordPress is dat je je website kan personaliseren door middel van een WordPress thema. Thema’s zijn in principe een soort van templates voor webpagina’s en berichten en ze bepalen voor een groot stuk hoe je website er gaat uitzien en gaat functioneren. Iedereen die iets kent van html en css kan zo’n thema maken en het (al dan niet gratis) ter beschikking stellen op het internet. Er zijn al zeer veel databanken van WordPress thema’s te vinden waaruit je kan kiezen. Enkele van die websites waar je WordPress thema’s kan downloaden zijn:

Google zelf maar eens “WordPress theme of WordPress thema”: je zal versteld staan van de keuze!

Ook op WordPress.org zelf vind je een groot aanbod aan thema’s. WordPress moedigt ontwikkelaars van thema’s ook aan om hun thema in de catalogus op te laden. Ze moeten daarvoor weliswaar aan enkele kwaliteitsrichtlijnen voldoen.

Hoe een WordPress thema installeren

Ga in je Dashboard naar Uiterlijk en kies Thema’s. Je ziet hier welke thema’s je allemaal al hebt geïnstalleerd en welke er momenteel actief is. Klik op ‘Toevoegen’ om een nieuw WordPress thema te kiezen. Hier kan je bladeren tussen de aangeboden thema’s. Je kan ook filteren op ‘featured’, ‘populair’, ‘favorieten’, ‘nieuw’ of je kan heel gericht filteren op eigenschappen zoals layout, onderwerpen, widgets, kleuren of technische eigenschappen. Voor elk WordPress thema kan je een preview bekijken zodat je een idee krijgt hoe jouw website er met dit thema uitziet vooraleer je het thema effectief toepast. Vergeet na de installatie niet op ‘Activeren’ te klikken: pas dan verschijnt het thema ook op je website.

Je kan ook een thema dat je gedownload hebt van het internet kiezen. Klik daarvoor bovenaan op ‘Thema opladen’. Blader naar je bestand (een zip.-file) en klik op ‘Nu installeren’.

Je WordPress thema personaliseren

wordpress thema

De meeste WordPress thema’s geven je de mogelijkheid om het thema na installatie aan te passen aan je persoonlijke voorkeuren. Welke aanpassingen je precies kan doen hangt af van het thema.

Ga terug naar Uiterlijk > Thema’s en klik je actuele thema aan. Klik op de knop ‘Aanpassen’. Je krijgt een scherm te zien waarop je je WordPress thema in real time kan aanpassen. Links zie je de opties en rechts een preview van de website. De wijzigingen worden pas effectief op de website toegepast als je op de knop ‘Opslaan en Publiceren’ rechtsbovenaan klikt.

Zaken die je hier (afhankelijk van het thema) kan aanpassen zijn:

  • Website titel en tagline,
  • Wat er op je homepage verschijnt: dat kan de laatste blogpost zijn of een vaste pagina,
  • Achtergrondkleuren of een achtergrondbeeld,

Waarop letten bij de keuze van je thema?

Als je voor het eerst met WordPress werkt, kan het zijn dat je een WordPress thema kiest dat wel mooi lijkt, maar waar je achteraf toch moet vanaf stappen omdat het niet aan alle functionele vereisten voor je website voldoet. Overschakelen naar een ander thema is relatief eenvoudig, maar je gaat best niet overhaast te werk als je zeker wil zijn om geen data of functionaliteit te verliezen (meer hierover in een later artikel). Denk daarom goed na vooraleer je een WordPress thema installeert. De volgende richtlijnen kunnen je helpen.

  • Kies voor de juiste uitstraling

Deze tip ligt voor de hand: ben je een consultant voor HR-afdelingen en wil je je diensten op je website promoten, kies dan niet voor een romantisch thema bedoeld voor weddingplanners. Heb je weinig tijd of budget, dan kan het standaard WordPress thema, aangepast met je eigen logo en huisstijl, in feite al volstaan.

  • Less is more

Als je nog nooit een website ontworpen hebt, kies dan geen prachtig ogend maar uiterst ingewikkeld thema waar je je weg niet in terugvindt. Veel beter is om te gaan voor een eenvoudig design. Voor je het weet kom je met de ingewikkelde code in de problemen of blijkt deze niet compatibel te zijn met broodnodige plug-ins. Kies je toch voor een gratis en ingewikkeld thema, dan loop je daarbovenop het risico dat de achterliggende HTML-code niet echt ‘proper’ is, wat schadelijk is voor je zoekresultaten in Google.

Bovendien komen al die toeters en bellen de gebruikerservaring niet ten goede. Een eerste gouden regel bij websiteontwerp is: hou het simpel. Hou het bijvoorbeeld bij één duidelijke boodschap en call to action op je homepage en sla de bezoeker niet om de oren met allerlei knoppen, widgets, video’s enz. die elk apart om aandacht schreeuwen. Kies voor een design met een beperkt kleurenpalet en goed leesbare fonts.

  • Werkt het thema in alle browsers?

De meeste WordPress thema’s zullen er goed uitzien in alle gebruikelijke browsers, zoals Google Chrome, Firefox, Safari en de nieuwste versie van Internet Explorer. In sommige bedrijven werkt men echter nog altijd met oudere versies van Internet Explorer. Als een groot deel van je doelpubliek waarschijnlijk op die browsers werkt, ga je best na of je WordPress thema die oudere versies wel supporteert.

  • Is het thema responsive?

Met responsive wordt er bedoeld: passen de pagina’s zich automatisch aan aan andere (kleinere) schermen zoals smartphones en tablets? Aangezien meer dan de helft van het surfen vandaag op een smartphone of tablet gebeurt, is responsive design momenteel een must, alleen al omdat het voor je bezoeker veel gebruiksvriendelijker is. Bovendien scoor je in Google gegarandeerd lager op je zoekwoorden als je website niet responsive is. Of een WordPress thema responsive is moet je zeker nagaan vooraleer je ermee in zee gaat! Je kan dit trouwens heel eenvoudig doen door de breedte van je venster in je webbrowser te verkleinen. Bij responsive websites zullen de afzonderlijke elementen mee geschaald worden naargelang de beschikbare plaats en komen ze uiteindelijk allemaal onder elkaar te staan voor smartphoneschermen.

  • Gratis of betalend?

Als beginnend zelfstandige of blogger ben je wellicht geneigd om een gratis WordPress thema te kiezen. Geen probleem, maar hou dan wel rekening met het feit dat je beperkt zal zijn in aanpassingen. Wil je zo’n thema helemaal naar je hand zetten, dan heb je immers al snel kennis van css of php nodig. Betalende WordPress thema’s daarentegen zijn daarentegen doorgaans wel heel gebruiksvriendelijk: vaak krijg je er zelfs een handleiding of video bij.

Bovendien loop je met gratis thema’s ook een zeker veiligheidsrisico. Je weet nooit zeker of zo’n gratis thema wel vrij is van malware. Als dat niet zo is stuurt je website misschien zonder dat je het weet spam uit of verschijnen er allerhande links naar illegale goksites. Behalve onaangenaam zijn zo’n zaken ook nefast voor je vindbaarheid in Google!

Tot slot geniet je bij gratis WordPress thema’s wellicht ook niet van ondersteuning bij problemen. Zo kan het zijn dat er iets kleins foutloopt waardoor je niet verder kan en er dus niets anders opzit om een professional te betalen om de code te corrigeren. De meeste betalende of premium websites van WordPress hebben gedetailleerde handleidingen en na aankoop krijg je een jaar lang gratis hulp via e-mail.

  • Hoe SEO-vriendelijk is je thema?

wordpress thema

WordPress thema’s moeten er niet alleen goed uitzien, ze moeten je website ook vooruithelpen in de zoekresultaten van Google en vormen dus een belangrijke schakel in de Search Engine Optimization (SEO) van je website. Ga dus op zoek naar een thema waarbij expliciet vermeld wordt dat de pagina’s geoptimaliseerd werden voor zoekmachines.

Heb je gekozen voor een gratis WordPress thema dat er fantastisch uitziet, dan bestaat de kans dat de HTML-codering van slechte kwaliteit is en je zoekresultaten eronder lijden. Om dat te zelf te kunnen nagaan moet je al een degelijke basiskennis hebben van websitecode. Je kan het thema ook valdieren op https://validator.w3.org/, maar de kans is groot dat je hier niet veel wijzer van wordt want de opmerkingen die daar gegenereerd worden zijn niet allemaal problematisch. Je zal dus moeten vertrouwen op wat de auteur van het WordPress thema hierover verklaart.

  • Is het thema compatibel met belangrijke plug-ins?

Plug-ins vormen naast thema’s de ware kracht van WordPress. We wijden hier later nog verder over uit, maar ik kan je nu al verklappen dat je sommige plug-ins zeker nodig zult hebben (Yoast SEO, Gravity Forms, W3 total cache…). Check dus best even of je thema kan samenwerken met deze plug-ins.

Ben je van plan later je website te vertalen? Ga dan ook na of je thema dit toelaat.

  • Beoordelingen

Waar je doorgaans wel op kunt vertrouwen, zijn beoordelingen en recensies van andere gebruikers. Op WordPress kunnen gebruikers een tot vijf sterren toekennen aan een thema. Ook andere platformen voor WordPress thema’s bieden meestal de mogelijkheid om thema’s te beoordelen.

WordPress Online Cursus volgen?

Klik hier en ontdek mijn stap voor stap Video Cursus WordPress! Na het volgen van deze cursus kan je eindelijk eenvoudig uw eigen professionele WordPress website bouwen!

Veel succes 😉

Laat een reactie achter