Mailchimp review

Welkom bij deze Mailchimp review.

Wie aan e-commerce doet kent onwaarschijnlijk het belang en voordelen van een emailmarketing. Meer nog, bij het zoeken naar een goede emailmarketingservice, ben jij op deze pagina terecht gekomen. Er zijn heel wat tools die je hierbij kunnen verder helpen maar in deze review nemen we vooral Mailchimp onder de loep.

Mailchimp is een van de meest toonaangevende emailmarketingservices die wij kennen en die ook reeds enige tijd bestaat.

Deze tool kan je een heel stuk ondersteunen en kent bij de meeste mensen ook een goede score. Wij geven het een 7,7 op tien. Onze mening is wat verdeeld, geen supertool maar wel goed genoeg om hierover na te denken. Verder delen we hieronder mee waarom.

mailchimp review

Wat doet Mailchimp?

Mailchimp is een goede emailmarketingservice die sterke functies heeft om klanten en prospecten te bereiken. Daarbij kan je alle abonnees beheren en ook de klik rate nakijken. Dit platform biedt heel wat aangepaste rapporten en je kan er alle emails in bijhouden.

Mailchimp kent geweldige toekomstplannen voor zowel kleine als middengrote bedrijven. Ze zijn in staat om een grote hoeveelheid aan mails af te handelen, te versturen en dit is de meest goede reden om voor deze partij te kiezen. Voor grote organisaties of voor online shops is dit een krachtige tool.

Mailchimp kent verschillende functies die allemaal van groot belang zijn voor de marketing van je bedrijf. Sommige functies zijn overweldigend als je een starter bent, daarom hebben we er enkel de meest belangrijke uitgenomen:

  1. Aanmaken van je emailcampagne
  2. Integratie
  3. Automatisatie
  4. Optimalisatie

Aanmaken mailcampagne

Voor je begint met het opstellen van een mailcampagne is het van belang alle abonnees in verschillende lijsten te plaatsen. Zo kan je een lijst opstellen voor prospecten, reeds bestaande klanten,… Deze lijsten kunnen van groot belang zijn bij het maken van je mailcampagne en het selecteren naar wie je deze wenst uit te sturen. Zo stuur je je mail uit naar de juiste groep personen zonder enige uitzondering.

Mailchimp helpt je heel eenvoudig om een campagne op te starten en deze uit te sturen naar je gekozen lijst. Van zodra je lijst en aanmeldingsformulier hebt ingesteld kan het aanmaken van de campagne echt beginnen.

Hierbij heeft Mailchimp 4 soorten campagnes waaruit je kan selecteren:

  1. Regelmatige campagnes (Hier heb je een HTML mail met enkele opmaakopties)
  2. Campagnes met een platte tekst (Zeer eenvoudige mail met enkel tekst en wat formatteeropties)
  3. RSS campagnes (hierbij kan je een blog update van een RSS-feed delen)
  4. A/B campagnes (Waarbij je verschillende onderwerpregels en verzendtijden kan uitproberen.)

mailchimp vs aweber

Mailchimp heeft voor iedere campagne enkele vooraf gebouwde thema’s en lay-outs die je kan gebruiken en aanpassen. Deze kunnen je helpen om een mooi design op te stellen in je mail en je producten of nieuwsbrief nog beter te presenteren naar prospecten en klanten.

Wanneer je campagne klaar staat is het enkel op Send te drukken. Daarbij worden de mails verzonden maar kan je nog kiezen uit enkele opties:

  • Verzend tijd optimaliseren (Bepaal de beste tijd voor het uitzenden van deze mails aan de hand van de campagnegeschiedenis)
  • Time warp (Zal de campagne op de tijdzone van de klant aanbieden)
  • Batchlevering (Campagnes worden verzonden op getimede batches om zo websiteverkeer en serverbelasting te beheren)

Integraties

Mailchimp kent meer dan 700 integraties om alle prestaties nog meer te verbeteren. Volgende integraties kan je voor e-commerce terugvinden:

  • Shopify
  • WooCommerce
  • BigCommerce
  • Magento
  • Volusion
  • 3dcart

Daarnaast zijn er nog een tal van andere apps en hulpmiddelen als:

  • Leadpages
  • Hootsuite
  • SurveyMonkey
  • Accelo
  • 40Nuggets
  • Shipstation
  • Olark
  • Batchbox
  • Zapier
  • LeadDyno
  • Unbounce
  • Typeform

mailchimp betrouwbaar

Automatisatie

Mailchimp helpt in deze automatisatie om je merk op te bouwen, nog meer te gaan verkopen en klanten loyaliteit te verkrijgen.

Voor je merk op te bouwen zal Mailchimp alle nieuwe abonnees welkom heten en je merk gaan introduceren. Daarnaast kan je op verjaardagen van je abonnees ook mails laten versturen. Dit zorgt voor een betere persoonlijke connectie en brengt je klanten dichterbij via de RSS naar mailfunctie.

Daarnaast biedt Mailchimp een oplossing voor verlaten winkelwagentje. Zo worden mails verstuurd met een gepersonaliseerde productaanbeveling. Zo kan je klanten achteraf nog steeds overtuigen om dat ene product alsnog aan te kopen en geef je de nodige duw om het afrekenproces te voltooien.

En daarbovenop kan Mailchimp helpen om je klanten te behouden door bijvoorbeeld een productupdate te versturen en zo de klanten verder op de hoogte te houden. Hierdoor zullen klanten regelmatig terugkomen om na te zien wat er allemaal nieuw is op de website.

Wie wenst kan ook de goede klanten belonen met een kortingscode of een speciale actie via dit platform.

Optimalisatie

Naast automatiseren kan je hier ook optimaliseren en dat is even van belang. Ook hier zijn er een tal van mogelijkheden en tools beschikbaar. Maar één van de belangrijkste hierin is de rapportage. Hierbij kan je zien hoeveel mensen effectief de mail geopend hebben, hoeveel klikken er door naar de website? Met andere woorden kan je hier per campagne nakijken wat het succesvolle percentage is. Er kan heel veel geleerd worden uit deze rapporten en de nodige aanpassingen kunnen uitgevoerd worden om een nog betere campagne in de toekomst op te bouwen.

Bovendien kunnen de rapporten ook je inkomsten gaan nakijken om daaruit ook financiële rapportage bij te houden.

Mailchimp review nadelen

Iedere medaille kent een keerzijde en dat is ook zo bij Mailchimp. Hoewel deze tool je vaak kan verder helpen kent deze ook enkele nadelen die niet voor iedereen aanvaardbaar is.

De meest gekende hierbij is de kennis die je toch wel nodig hebt om hier je weg te vinden. Je hebt toch een gronde basiskennis nodig en door de vele updates binnen Mailchimp verandert er vaak heel veel waardoor je niet steeds even snel de weg vindt. Vaak krijg je dan ook het gevoel dat je ondanks deze super tool er toch nog alleen voor staat.

Mailchimp prijzen

Prijzen binnen deze tool hangen sterk af van de functies die je wenst en vooral de verzendfrequentie. Ook het aantal abonnees kan hier een belangrijke rol in nemen. Mailchimp biedt hiervoor 3 verschillende abonnementen aan:

  1. Free
    1. Gratis
    2. 2000 Abonnees
    3. 12000 Mails
  2. Grow
    1. 10 Dollar per maand
    2. Onbeperkt aantal abonnees
    3. Voettekst met Mailchimp verwijderbaar
  3. Pro
    1. 199 Dollar per maand
    2. Onbeperkt aantal abonnees
    3. Onbeperkt aantal mails
    4. Premium support
    5. Ook header Mailchimp verwijderbaar

Wie af en toe een mail verzend kan kiezen voor de betaal-per-gebruik optie.

Conclusie Mailchimp review

Mailchimp is een goede en krachtige tool voor iedereen die extra ondersteuning wenst op zijn e-commerce. Daarbij kan Mailchimp een bulk aantal mails versturen naar alle abonnees en je mail ondersteuning optimaliseren.

Mails kan je eenvoudig opmaken met de handige en leuke templates die voor je klaar staan, echter is het wel zo dat je enige basiskennis nodig hebt om met deze tool overweg te kunnen.

De vele updates van dit programma zorgen er voor dat je vaak opnieuw kan beginnen met leren en dat je je weg hierbij wel eens kwijt geraakt.

enormail vs mailchimp

Onze favoriet mailingprogramma? Enormail!

Mailchimp is zeker niet slecht, maar wij zijn al jaren tevreden gebruiker van het Nederlandstalige Enormail. Dit mailingprogramma heeft alle tools die je nodig hebt om succesvolle campagnes op te zetten. Enormail is volledig in het Nederlands, wat uiteraard goed meegenomen is!

Lees hier onze uitgebreide review van Enormail.

Wil je Nederlandstalige, betrouwbare email marketing software?
TEST ENORMAIL 30 dagen gratis!

MAAK GRATIS ACCOUNT

Laat een reactie achter